Handelsbetingelser
1. GENERELT
1.1
Disse almindelige forretningsbetingelser er gældende for de ydelser som Simple Solution IT leverer og som kunden til enhver tid har bestilt hos Simple Solution IT med mindre parterne skriftligt har aftalt andet.
Ved kunden forstås den person eller det selskab der har indgået aftale med Simple Solution IT.
1.2
Forretningsbetingelserne gælder uanset om kunden bestiller produkter og/eller tjenesteydelser hos Simple Solution IT skriftligt, pr. telefon, fax, e-mail, via Simple Solution IT hjemmeside, eller på anden måde, uanset kommunikationsform.
2. AFTALENS PARTER
Ved parterne forstås kunden og Simple Solution IT, der begge er ansvarlig for at vilkårene i henhold til nærværende forretningsbetingelser overholdes.
l Kunden hæfter for betaling af de ydelser der leveres i henhold til aftalen, også i tilfælde af at der registreres en betaler, der er forskellig fra kunden.
l Kunden skal i forbindelse med indgåelse af aftalen give Simple Solution IT besked om navn, adresse, selskabsform samt CVR-nr. eller CPR-nr., ligesom kunden herudover skal oplyse eventuelle særskilt adresser, hvor betalingsopkrævning og/eller meddelelser skal sendes til. Kunden er forpligtet til på Simple Solution IT’ forlangende, at dokumentere oplysningernes rigtighed.
l Oplysninger om adresse, kontaktperson o. lign. afgivet af kunden og registreret af Simple Solution IT, lægges til grund for aftalen, indtil andet er meddelt skriftligt. Ved adresseændring o. lign. er kunden forpligtet til straks at oplyse dette, hvilket også gælder ved ændring af e-mailadresse.
I tilfælde af at kunden ikke har opdateret disse oplysninger, er Simple Solution IT berettiget til at indhente disse oplysninger, herunder ved brug af offentlige registre m.v. som kunden forpligter sig til at betale for. Simple Solution IT er berettiget til, indtil anden oplysning gives af kunden, med frigørende virkning, at fremsende materiale, fakturaer m.v. til den/de af kunden oplyste adresse(r).
3. SERVICEYDELSER
3.1
Simple Solution IT yder konsulentbistand herunder drift af IT systemer for Kunden efter nærmere omtalt omfang. Bestilling af konsulentarbejde kan være men er ikke begrænset til en enkeltstående anmodning, et led i et løbende samarbejde om drift af Kundens IT systemer eller et projekt af aftalt omfang eksempelvis udvikling af software. Medmindre andet er skriftligt aftalt, faktureres der efter forbrugt tid på baggrund af konsulentens registrerede tidsforbrug, pr. påbegyndt time. Der faktureres efter gældende priser, jf. Simple Solution IT’ prisliste der kan fremsendes efter anmodning. For arbejde udført udenfor normal kontortid, faktureres til dobbelt timepris.
3.2
Kundens medvirken. Kunden skal give Simple Solution IT adgang til oplysninger om personale, IT udstyr og andet, i det omfang det er nødvendigt for at udføre Serviceydelserne. Kunden skal ligeledes gøre Simple Solution IT opmærksom på eventuelle procedurer, forskrifter eller andet, som måtte være gældende i Kundens virksomhed, herunder særligt med hensyn til opretholdelsen af datasikkerhed og integritet.
Kunden udarbejder, i evt. samarbejde med Simple Solution IT, en opgavebeskrivelse samt såfremt nødvendigt en kravsspecifikation. Det påhviler Kunden at sikre Simple Solution IT fri og uhindret adgang til Kundens IT systemer, i det omfang det måtte være nødvendigt for at Simple Solution IT kan udføre sine Serviceydelser. Kunden indestår for at alle arbejdsmiljøkrav overholdes, ligesom at Kunden vederlagsfrit skal stille kvalificeret personale og udstyr til rådighed for Simple Solution IT’ konsulenter, i det omfang det måtte være nødvendigt for at Simple Solution IT kan udføre sine Serviceydelser. Med mindre andet er aftalt, skal Kunden sørge for de nødvendige bygningsmæssige forberedelser herunder installationer af elektrisk art. Det påhviler ligeledes Kunden at anskaffe eventuelle nødvendige kommunikationsabonnementer for anvendelse af en serviceydelse.
3.3
Produkter. Som en del af en eller flere Serviceydelser kan det parterne imellem aftales, at Simple Solution IT skal levere produkter herunder software, hardware med mere.
Hvis ydelserne omfatter software, hardware og/eller andet udstyr der er udviklet, fremstillet og/eller erhvervet fra en tredjemandsleverandør eller forhandler, vil de vilkår og betingelser, herunder men ikke begrænset til ansvarsbegrænsninger og -fraskrivelser, garantier mv. som er fastsat af en sådan tredjemand, være gældende for disse dele af ydelserne. Simple Solution IT påtager sig således ikke noget selvstændigt ansvar ud over hvad der udtrykkeligt måtte fremgå af de af tredjemand fastsatte vilkår og betingelser, medmindre andet er aftalt skriftligt.
3.4
Lovgivning og standarder. Simple Solution IT er ikke ansvarlig for, at Serviceydelser, som Kunden uden rådgivning modtager, opfylder lovgivning og standarder, eller kan anvendes til konkrete formål, medmindre Simple Solution IT skriftligt har indestået herfor.
4. PRIS OG BETALING
4.1
Pris. Prisen for Serviceydelserne følger Simple Solution IT’ gældende prisliste på det tidspunkt, hvor Simple Solution IT bekræfter kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Alle priser angivet både skriftligt og mundtligt, er eksklusive moms. Ved levering af Serviceydelser faktureres pr. påbegyndt time. I projekter eller opgaver af større tidsmæssigt omfang , forbeholder Simple Solution IT sig retten til at aconto fakturere ud fra medgået tid eller forud, efter aftale. Ved bestilling af Produkter, forbeholder Simple Solution IT sig retten til at fakturere Kunden forud for bestilling af Produkterne og forpligter sig først til bestilling af Produkterne ved modtagelse af betalingen.
4.2
Kørsel. Simple Solution IT er berettiget, men ikke forpligtet, til at fakturere for kørsel i forbindelse med udførelsen af Serviceydelser. Faktureringen kan ske efter medgået tid eller kilometertakst.
4.3
Kunden skal betale alle fakturaer senest 8 dage fra fakturadato, medmindre Parterne har aftalt andet skriftligt.
5. ANSVAR
5.1
Ansvar. Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser efter gældende ret med de begrænsninger, der følger af Aftalegrundlaget.
5.2
Ansvarsbegrænsning. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget, er Simple Solution IT’ ansvar over for Kunden begrænset til direkte, dokumenterbare tab og kan ikke samlet overstige 50% af det fakturerede nettobeløb (dog eksklusive Produkter) i forbindelse med den serviceydelse der har medført tab for Kunden. Idet omfang det er i overensstemmelse med dansk ret, kan kunden heller ikke gøre et produktansvar gældende overfor Simple Solution IT. Simple Solution IT er under ingen omstændigheder ansvarlig for mangler, forsinkelser, manglende opfyldelse af forpligtelser eller for andre forhold, såfremt disse helt eller delvist skyldes (i) Kundens uagtsomhed eller misligholdelse af Aftalen, (ii) Kundens øvrige leverandører eller anden tredjepart med tilhør til Kunden, (iii) Kundens brug af Serviceydelserne på en anden måde end den forudsatte, (iv) computervira, hacking, trojanske heste, spyware, interferens med tekniske beskyttelsesforanstaltninger der vedrører andre kilder end Simple Solution IT og (v) forhold der skyldes IT nedbrud hos Kunden eller en øvrig leverandør til Kunden.
Hvis Serviceydelserne inkluderer Produkter fremstillet og/eller erhvervet fra en tredjemands leverandør eller -forhandler, vil de ansvarsbegrænsninger og -fraskrivelser, som er fastsat af en sådan tredjemand, være gældende for disse dele af Serviceydelserne. Sådanne ansvarsbegrænsninger og -fraskrivelser vil gælde i tillæg til de i denne Aftale fastsatte ansvarsbegrænsninger og -fraskrivelser. Ansvarsbegrænsningen gælder ikke, hvis Simple Solution IT har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
5.3
Indirekte tab. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Simple Solution IT ikke ansvarlig over for Kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.
Tab af data betragtes som et indirekte tab.
5.4
Force majeure. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Simple Solution IT ikke ansvarlig over for Kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henhøres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der er uden for Simple Solution IT’ kontrol, og som Simple Solution IT ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk, epidemi og arbejdsstridigheder. Ved påkaldelse af force majeure skal Simple Solution IT straks informere Kunden skriftligt herom.
6 FORSINKET BETALING
6.1
Rente. Hvis kunden undlader at betale en faktura for Serviceydelser rettidigt af årsager, som Simple Solution IT er uden ansvar for, har Simple Solution IT ret til rente af det forfaldne beløb, jf. Rentelovens bestemmelser.
6.2
Hvis Kunden undlader at betale en forfalden faktura for Serviceydelser senest 14 dage efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra Simple Solution IT, har Simple Solution IT ud over rente efter pkt. 6.1 ret til at: (i) ophæve salget af de Serviceydelser, som forsinkelsen vedrører, (ii) ophæve salget af Serviceydelser og produkter, som endnu ikke er leveret til kunden, eller kræve forudbetaling herfor, og/eller (iii) gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende, herunder erstatnings i henhold til dansk rets almindelige bestemmelser.
7 TILBUD, ORDRER OG ORDREBEKRÆFTELSER
7.1
Tilbud. Simple Solution IT’ tilbud er gældende i 30 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Simple Solution IT i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Simple Solution IT, medmindre Simple Solution IT meddeler kunden andet.
7.2
Ordrer. Kunden kan afgive en ordre på en serviceydelse både skriftligt og mundtligt. Simple Solution IT kan ved ordrer af større karakter, forlange at Kunden fremsender ordren på skrift.
7.3
Ændring af ordrer. Kunden kan ikke ændre en afgivet ordre på Serviceydelser uden Simple Solution IT’ skriftlige accept.
7.4
Uoverensstemmende vilkår. Hvis Simple Solution IT’ ordrebekræftelse på Serviceydelser ikke stemmer overens med Kundens ordre eller Aftalegrundlaget, og kunden ikke ønsker at acceptere de uoverensstemmende vilkår, skal Kunden meddele det til Simple Solution IT skriftligt senest 3 arbejdsdage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. I modsat fald er kunden bundet af ordrebekræftelsens indhold.
8 LEVERING
8.1
Leveringstid. Som udgangspunkt vil der ved en ordre på en serviceydelse, blive aftalt hvornår ydelsen skal leveres mellem Simple Solution IT og Kunden. Simple Solution IT har ret til at levere før den aftalte leveringstid, medmindre parterne har aftalt andet. Såfremt der ikke er aftalt Leveringstid, bestræber Simple Solution IT sig på levering af serviceydelsen hurtigst muligt fra ordren er lagt. Alle leveringstider er vejledende og Simple Solution IT påtager sig intet ansvar for manglende overholdelse af sådanne vejledende leveringstider.
8.2
Levering af produkter. Ved bestilling af en serviceydelse i form af et produkt, leveres varen hos Kunden mod betaling af et fragtgebyr. Risikoen for tab med hensyn til ydelsen overgår fra Simple Solution IT til Kunden ved overgang til selvstændig virkende fragtfører.
8.3
Undersøgelse. Kunden skal undersøge alle Serviceydelser ved leveringen. Hvis Kunden opdager en fejl eller mangel, som Kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Simple Solution IT. Hvis en fejl eller mangel, som Kunden har opdaget eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Simple Solution IT, kan den ikke senere gøres gældende
8.4
Afprøvning. Såfremt en serviceydelse er en del af et projekt eller hvor en serviceydelses karakter tilsiger dette, skal Kunden hurtigst muligt og senest 5 dage efter levering undersøge og afprøve de leverede Serviceydelser. Ved Kundens ibrugtagelse af serviceydelsen herunder eventuelle delleverancer, anses Kunden for at have godkendt serviceydelsen herunder eventuelle delleverancer, pr. den dato hvor Kunden har påbegyndt brugen af serviceydelsen.
8.5
Ejendomsforbehold. Simple Solution IT bevarer ejendomsretten til Produkter indtil kunden har foretaget fuld betaling herfor. Indtil da forpligter Kunden sig til på behørig vis at drage det fornødne omsorg for Produktet, herunder at opbevare og vedligeholde Produktet efter forskrifterne samt holde Produktet nødvendigt forsikret til dets fulde værdi mod eksempelvis brand, tyveri og vandskade. Kunden forpligter sig ligeledes til ikke at foretage nogen ændringer i/ved Produktet uden Simple Solution IT’ skriftlige samtykke. Kunden forpligter sig ligeledes til ikke at flytte, udlåne, udleje, pantsætte eller på nogen anden måde foretage ejermæssige disponeringer over Produktet indtil ejendomsretten er overdraget til Kunden.
9 Forsinket levering
9.1
Meddelelse. Hvis Simple Solution IT forventer en forsinkelse i leveringen af Serviceydelser, vil Simple Solution IT bestræbe sig på at informere Kunden om det, herunder en ny forventet leveringstid.
10 Garanti
10.1
Garanti. Simple Solution IT giver ingen garanti på Serviceydelser med mindre andet er aftalt skriftligt. Garantier fra 3. part, der er en del af en serviceydelse og som Simple Solution IT har videresolgt til Kunden, tilfalder dog ligeledes kunden. Garantier på hostingrelaterede Serviceydelser fra Simple Solution IT, fremgår af Simple Solution IT’ Service Level Agreement (SLA).
10.2
Undtagelser. Ved levering af Serviceydelser med Garanti, skal eventuelle undtagelser findes i leveringsbetingelserne fra 3. parten hvorfra serviceydelsen oprinder.
10.3
Meddelelse. Hvis Kunden opdager en fejl eller mangel i garantiperioden, som Kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Simple Solution IT. Hvis en fejl eller mangel, som Kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Simple Solution IT, kan den ikke senere gøres gældende. Kunden skal give Simple Solution IT de oplysninger om en meddelt fejl eller mangel, som Simple Solution IT beder om.
10.4
Undersøgelse. Inden rimelig tid efter at Simple Solution IT har modtaget meddelelse fra Kunden om en fejl eller mangel og undersøgt kravet, meddeler Simple Solution IT Kunden, om fejlen eller manglen er omfattet af garanti.
10.5
Afhjælpning. Inden rimelig tid efter at Simple Solution IT har afgivet meddelelse til Kunden efter pkt. 10.4 om, at en fejl eller mangel er omfattet af garanti, afhjælper Simple Solution IT fejlen eller manglen.
11. TREDJEMANDS RETTIGHEDER
11.1
Simple Solution IT er overfor kunden ansvarlig for at de af Simple Solution IT leverede ydelser ikke krænker tredjemands rettigheder.
Kunden er dog selv ansvarlig for at kundens data, hjemmesider, registrerede domænenavne, indhold af filer og dokumenter, materiale der forefindes på servere hos Simple Solution IT ikke krænker tredjemands rettigheder, herunder ophavsrettigheder, varemærker m.v.
11.2
I tilfælde af at der foretages retsskridt overfor kunden eller Simple Solution IT er Simple Solution IT berettiget til enten at ændre sine ydelser, således at der ikke foreligger en krænkelse eller at ophæve denne aftale helt eller delvist uden ansvar for Simple Solution IT. Kunden kan i disse situationer ikke kræve erstatning.
11.3
Kunden må ikke ved anvendelse af systemet forsøge at få uautoriseret adgang til systemer eller på anden måde at overtræde gældende lovgivning.
På samme måde gælder det, at kunden ikke må medvirke til spredning af virus, børneporno, fremsendelse af uønskede e-mails såsom spam, kædebreve eller lignende, portscanning af andre computere på Internettet, krænke tredjemands rettigheder ved downloadning, distribution eller lignende, slette eller forfalske transmissionsinformation, herunder IP-adresser og header information, overtræde gentagne gange for uskrevne regler for god skik på Internettet og materiale med ekstreme politiske synspunkter.
11.4
Når kunden giver Simple Solution IT adgang til tredjepartsplatforme (f.eks. ERP, regnskabssystemer, sociale medier, annonceringsværktøjer, e-mailtjenester m.v.), uanset formål og omfang, sker dette på kundens eget ansvar.
Adgangen sker typisk via kundens egne konti og/eller personlige profiler, og Simple Solution IT kan ikke holdes ansvarlig for sikkerheden af disse, herunder uautoriseret adgang, hackerangreb eller misbrug, der sker gennem konti, brugere eller adgangsinvitationer, som kunden har oprettet eller godkendt.
Eventuelle tab, omkostninger eller utilsigtede handlinger, som sker på baggrund af adgang til tredjepartsplatforme – herunder f.eks. uønskede annoncer, ændringer i data eller andre aktiviteter – er kundens ansvar.
Det anbefales, at kunden beskytter sine konti med passende sikkerhedsforanstaltninger som f.eks. totrinsbekræftelse, begrænset adgang og relevant cyberforsikring.
12. SIMPLE SOLUTION IT’S LUKKERET
12.1
I tilfælde af at kunden overtræder bestemmelserne i nærværende betingelser, herunder særligt – men ikke kun – pkt. 5 og 6, forbeholder Simple Solution IT sig til, uden kompensation til kunden, at afbryde aftalen imellem Simple Solution IT og kunden.
Simple Solution IT er berettiget til, at viderefakturere evt. omkostninger, egne såvel som pålagte pga. kundens misbrug.
12.2
Der vil ikke fremkomme ekstra regning på trafik; men vi forbeholder os til enhver tid retten til at opsige kunder ved misbrug eller en usandsynlig stor trafikmængde.
13. PRISER OG BETALING
13.1
Simple Solution IT fastsætter priser for ydelserne og disse oplyses ekskl. moms.
13.2
Alle Ydelser, konsulenttimer og klippekort faktureres forud og forfalder til betaling 10 dage efter fakturadato og betales som angivet på fakturaen.
13.3
Løbende support og ad hoc ydelser faktureres 1 måned bagud d. 1. i efterfølgende måned.
13.4
I tilfælde af manglende betaling påløber der renter 2 % pr. påbegyndt måned + rykkergebyr på DKK 100,00.
Manglende rettidig betaling medfører fremsendelse af rykkerskrivelser m.v. i overensstemmelse med gældende dansk ret.
13.5
Simple Solution IT er berettiget til at regulere priserne uden at kunden har mulighed for at opsige aftalen. Dog vil en forøgelse af den aftalte pris indenfor en måned på 12 måneder med mere end 20 % berettige kunden til at opsige aftalen.
14. VARIGHED, BETALING OG OPSIGELSE
14.1
Aftalen mellem kunden og Simple Solution IT løber 12, 24 el. 36 måneder ad gangen.
Aftalen fornyes automatisk med en ny tilsvarende periode (12, 24 – 36 måneder) i tilfælde af at aftalen ikke opsiges.
Kunden kan til enhver tid skriftlig opsige aftalen, dog senest 90 dage før udløbet af aftalens periode.
14.2
I tilfælde af at kunden opsiger mindre end 90 dage før udløbet af den igangværende aftales periode, fornyes aftalen automatisk med henholdsvis 12 eller 18 måneder og opsigelsen har først virkning fra udløbet af kommende aftaleperiode.
14.3
Opsigelse fra kundens side kan alene ske skriftligt ved brev eller e-mail af en tegningsberettiget person.
Det er ikke muligt at opsige aftaler om ydelser pr. telefon.
14.4
Simple Solution IT er berettiget til efter eget skøn og uden begrundelse at opsige abonnementet med 30 dages skriftlig varsel sendt pr. brev eller e-mail til den af kunden registrerede adresse og eller e-mail mod betaling af forudbetalt beløb opgjort i forhold til den resterende abonnementsperiode.
14.5
Ved kundens væsentlige misligholdelse af kontrakten er Simple Solution IT berettiget til at hæve aftale uden varsel. Ved væsentlig misligholdelse forstås manglende betaling, overtrædelse af vilkårene i kontrakten eller forretningsbetingelserne. Misligholdelse vil medføre nedlukning af alle engagementer, hvorefter sagen vil overgå til retslig proces.
15. FORCE MAJEURE
Simple Solution IT er ikke forpligtet til at betale erstatning under nogen omstændigheder såfremt fejllevering, manglende levering eller afbrydelse m.v. skyldes forhold udenfor Simple Solution IT kontrol, herunder men ikke begrænset til lynnedslag, oversvømmelse, kabelbrud, brand, krig, strejke, lockout, herunder strejke og lockout hos Simple Solution IT eller dets underleverandører.
16. OVERDRAGELSEN AF AFTALEN
Kunden kan kun med samtykke fra Simple Solution IT overdrage aftalen til en ny kunde, i hvilken forbindelse Simple Solution IT er berettiget til at forlange hidtil ubetalt gæld betalt, ligesom Simple Solution IT i øvrigt er berettiget til at stille krav til den nye kunde.
Overdragelse af aftalen fra Simple Solution IT til et andet selskab eller virksomhed kan ske uden kundens samtykke.
17. ÆNDRINGER AF YDELSERNE
Simple Solution IT er berettiget til at foretage nødvendige ændringer af de leverede tjenesteydelser for at sikre en tilfredsstillende drift af systemet og for at imødekomme eventuelle myndighedskrav. Simple Solution IT tilstræber dog at informere kunderne om ændringer med et rimeligt varsel medmindre det skønnes at ændring er af uvæsentlig betydning for kundens brug af tjenesteydelsen.
18. ÆNDRING AF FORRETNINGSBETINGELSER
Simple Solution IT kan ændre nærværende forretningsbetingelser ved udarbejdelse af særskilte tillæg med mindst 1 måneds varsel.
Ændringerne varsles overfor kunden ved fremsendelse af forretningsbetingelserne til kunden pr. e-mail eller brev.
Ændringer i begunstigende karakter kan gennemføres uden forudgående varsel.
19. TVISTER OG LOVVALG
Aftaler om levering af tjenesteydelser er underlagt dansk ret.
I tilfælde af en tvist indbringes for domstolene og har parterne aftale at dette sker under anvendelse af dansk ret og at værneting er aftalt til Retten i København.
20. IKRAFTTRÆDELSE
Nærværende forretningsbetingelser er gældende pr. 01. april 2025.